czy statki, dzisiaj przewożą samochody i pociągi.
Najtrudniej w tej sytuacji ma się transport ponadgabarytowy, transport maszyn i transport ciężki. Czas realizacji znacznie się wydłużył, ponieważ transportowanie dużych ładunków jest realne tylko w nocy i musi się odbywać pod ścisłym nadzorem ekipy prowadzącej. Nie wszystkie europejskie drogi są przystosowane do takich przewozów, co oznacza potrzebę wyznaczenia ścisłej trasy.
Ponadto koszt transportu ponadgabarytowego wiąże się z zatrudnieniem większej liczby personelu oraz wypłacaniem wyższych stawek za pracę w czasie nocnym i dodatków za pracę w szkodliwych warunkach. Wymaga to wyższych ubezpieczeń zarówno ludzi, jak i samego ładunku.
Transport ciężki wymaga również dodatkowych opłat za przejazd drogami publicznymi, za wjazdy na autostradę i podatek od transportu ponadgabarytowego.
Z tego też powodu wydawane zezwolenia
Jak w praktyce wygląda transport ponadgabarytowy na terenie Unii Europejskiej?
Co zrobić, jeżeli nasza przesyłka nie mieści się w standardowych gabarytach? Z pomocą przychodzą nam specjalistyczne firmy logistyczne, które dostosowują ofertę do potrzeb klienta. Zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej ponadgabarytowy transport maszyn wymaga specjalnych zezwoleń, które uzyskuje się u zarządców dróg oraz w Urzędach Celnych. Poszczególne kraje różnią się czasem oczekiwania na decyzję administracyjną.
W Polsce okres oczekiwania na zezwolenie wynosi do czternastu dni. Aby uzyskać właściwe pozwolenie, należy powiadomić GDDKiA, podając dane wnioskodawcy i przewoźnika, termin transportu, dane nadawcy, szczegółowe parametry pojazdu oraz dokładną datę przejazdu przez terytorium państwa. Transport ciężki czasami oznacza ciężkie utrudnienia w ruchu drogowym lub może doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego, zwłaszcza na autostradach oraz na terenach miejskich. Z tego też powodu wydawane zezwolenia niejednokrotnie upoważniają jedynie przejazdów w godzinach nocnych.
Niektóre przedsięwzięcia budowlane wymagają przewozu na
Niektóre przedsięwzięcia budowlane wymagają przewozu na miejsce budowy określonych kluczowych elementów inwestycji, które zostały uprzednio wybudowane lub wyprodukowane w innym miejscu w kraju, a niekiedy nawet za granicą. W takim wypadku niezbędny okazuje się transport ponadgabarytowy. Ten rodzaj transportu dotyczy sytuacji, kiedy pojazd wraz z ładunkiem przekracza określone przepisami normy dotyczące wymiarów lub wagi. Każdorazowo wymaga to kompleksowego podejścia i szczegółowego zaplanowania każdego aspektu, w tym przede wszystkim dobór odpowiedniej trasy oraz stosownych środków transportu. Z uwagi na występujące często na drogach publicznych ograniczenia, transport ciężki wymaga niekiedy wykorzystania drogi rzecznej lub morskiej, co dodatkowo komplikuje całe przedsięwzięcie. Kiedy więc w grę wchodzi przewóz przęsła mostu, turbiny wiatrowej lub transport maszyn ciężkich, należy zwrócić się do wyspecjalizowanej firmy przewozowej, która nie tylko udostępni odpowiedni sprzęt, ale też pomoże załatwić wszelkie formalności.
Transport maszyn
Maszyny w ostatnich latach podbijają przemysł. To dzięki nim możliwa staje się sprawna realizacja wielu projektów. I dotyczy to różnych gałęzi przemysłu, od rolnictwa, przez budownictwo, aż po górnictwo. Nie da się więc ukryć, że bez maszyn przemysł rozwijać się nie może. No i tu pojawia się pytanie o to, jak maszyny transportować, gdy ich wymiary czy ciężar przekraczają przyjęte normy.
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy sięgnąć do definicji transportu ciężkiego. Znany też jako transport ponadgabarytowy, jest gałęzią bardzo specyficzną. Żeby bowiem przetransportować bardzo duży, czy bardzo ciężki ładunek, trzeba spełnić określone warunki. Transport ciężki, w tym transport maszyn, wymaga zawsze specjalnego zezwolenia. A to wydawane jest na podstawie dostarczonej dokumentacji, która udowadnia, że zaplanowana trasa jest możliwa do realizacji.
Jeśli więc ktoś chce przetransportować maszynę, musi zgłosić się do firmy, która zajmuje się tego typu transportem.Wszystko musi być bowiem zgodne z prawem.